fredag, oktober 13, 2006

Spanske refleksjoner

God dag kjære publikum.

I dag vil jeg raskt reflektere litt over noe som slo meg i går på veien til forelesning.
Jeg gikk bortover Øvre Allé og passerte en barnehage under remodellering. Der så jeg en gruppe 'travle' norske arbeidere. Denne gruppen mennesker hadde tydeligvis fått dette oppdraget med å pusse opp denne hagen mens børne gjorde des activitéts inconnus. Jeg innser nå at jeg burde tatt bilder, for det er ikke lett å beskrive fullstendig det jeg så, men jeg skal prøve i korte trekk.
Én person rotet rundt med en presenning i bedagelig tempo, to andre konverserte/diskuterte i nærheten av en vegg, uvisst om hva eller hvorfor, og sist men best: én person stod med en sirkelsag og et tynt stykke trevirke. I utgangspunktet helt akseptabelt, bortsett fra at han stod en halv meter fra sagen sin.. Den ene hånden brukte han til å holde pinnen sin i nærheten av sagen, og den andre hånden brukte han til å balansere en palle som han var svært interessert i å ha perpendikulært på stokken sin. Elegant bruk av arbeidsressurser.

Og så til den spanske 'ekvivalenten'.
Min søster og jeg satt på... noe greier.. på fortauet langs Las Ramblas i Barcelona. Plutselig ble vi relativt høflig jaget bort, og sekundet etter var fire menn i full gang med å omgjøre denne 'tingen' til en salgsbod. Jeg tror de satte den opp, men det gikk så fort at jeg ikke helt klarte å fokusere. Artig å se mennesker utføre relevant arbeid med begge hender.

Så hva blir da konklusjonen mine damer og herrer? Blir det at arbeidere i Spania arbeider raskere enn arbeidere i Norge? Eller blir det at salg og penger er viktigere enn barn? Eller blir det kanskje at på grunn av tidssoner oppleves det som om arbeidere har et høyere tempo i Barcelona? Ja, dette er helt opp til dere selv! Tenk, velg, og reflektér!

3 kommentarer:

Anonym sa...

haha, har ikkje æg førtælt om mine erfaringer som kommunearbeider? han æg jobba sammen med i sommar lå og sov på taket i tre daga (ikkje sammenhenganes) og ingen forstod koffør arbeidet tok så lang tid!

Astrid-Sofie sa...

Kanskje hemmeligheten ligg i siesta? Det er iallefall veldig morosamt å sjå på alle (anleggs) arbeidarane attmed universitetet som ligg og søv siesta ein time ca klokka tolv! Dog må ein avgrensa denne til ca ein time, og ikkje tre dagar.. hehehe

Trygve sa...

Eg seier som bestemora mi pleide å seie; - Folk er faen meg forskjellige!

Den herlegaste arbeideren eg har sett på lenge sto og såg på ei svær rot som kom opp av eit hål i fortauet. Han hadde ein spade, men det var tydeleg at han hadde gitt opp å spa den opp. Så han sto nå berre der og venta på at noko skulle skje med han eller rota, og tenkte som argentinarar flest:
"Dette går jo ikkje"

Einkvar annan arbeider i eit land som fungerer ville i motsetning ha tenkt:
"Dette går jo ikkje. Eg får ringe sjefen, hente kollegene mine eller prøve å finne ei anna løysing på dette problemet".

Når eg kom tilbake same vei etter å ha drukke ein kaffi med ein venn, ein time seinare, sto han på same måten. Og tenkte den same tanken.