mandag, mars 12, 2007

Nan desu ka.

Okei, det var kanskje ikke så mye fornuftig å få ut av forrige post for enhvermann/dame..
Derfor skal jeg prøve å forklare litt mer om hva vi egentlig driver med på treningene våre. I tillegg vurderer jeg å legge ut små filmklipp (etter at jeg har leget dem) som viser de teknikkene vi gjorde. For å overtale meg til å gjøre dette, anbefaler jeg å legge inn en kommentar til denne posten der du ytrer din mening. Si gjerne også om du vil at jeg skal gjøre teknikken, eller bare finne et klipp fra veven. :)

Man sier ofte at aikido handler om å bruke angriperens styrke og moment mot ham, og uskadeliggjøre uten å skade. Og dette stemmer jo, men hva vil det egentlig si?
Det kan kanskje virke som om vi aikidoka liker å mystifisere det vi driver på med, og det er det sikkert mange som gjør :) , men et [subjekt] avhenger av ens eget synspunkt, tross alt.
Det går an å snakke om aikido ved å bruke mange japanske ord som tanden og hara, eller å snakke om bruk av 'senter' og ki. Dette kan jo fort forvirre en stakkar...

Man kan også snakke om aikido via krefter, vektorer, minimering av kraft, vei og styrke, og slikt, men det kan visstnok også forvirre.. La oss prøve en mellomting.

Til forskjell fra karate, kempo, tkd, hapkido, jiujutsu, osv inneholder aikido kun forsvarsteknikker, og er da, i min mening, så godt som det eneste som kan kalles selvforsvar. Det er i kun veldig få tilfeller at det å knuse halsen til noen, som man kan risikere å lære på en karatetrening, kan kalles selvforsvar (det var bare et eksempel!). Det som er litt morsomt er at mye av det som andre kampsporter lærer bort som selvforsvar, er grove, uslipte aikidoteknikker :)

Vi slår altså ikke, og ikke sparker vi. Og heller ingen lugging, kloring, eller biting. Det vi gjør er å posisjonere oss mest mulig gunstig i en hver situasjon, og så å bruke den posisjonen til manipulere en angriper inn i enten et kast eller en låsning. (Går det egentlig an å si 'mest mulig gunstig'?)

Men hva er et kast eller en låsning? Et kast er alt fra å spenne bein til å kaste noen over ryggen din. Og en låsning er rett og slett en avslutning på en teknikk. Mange teknikker ender med at angriperen blir lagt i bakken, og vi lærer da hvordan man holder personen der nede uten å (nødvendigvis) skade ham/henne.

Ja, det er vanskelig. Aikido krever/utvikler balanse, timing, strategi, bevegelighet, og mye annet jeg ikke helt vet hva jeg skal kalle. Med en gang du prøver å tvinge angriperen din til noe som helst, har du gått over fra aikido til bryting.

Jeg vet ikke helt om jeg får frem poenget mitt her. Aikido er ganske komplekst, og for å virkelig få en idé om hva det er, burde man oppsøke flere kilder. Ikke kampsportfora på nett! Der blir det fort slike poster:

kung-fu_boy89: i was testing out my dragon punch yesterday, and i am sure no martial art can block it
karate-kidd: ha, my mawashigeri wil murder you and your teacher. seriously, karate is the most efficient kind of martial art. -redrum, redrum
TKDmunk: feel my legs of fury!!!

Det kommer selvfølgelig an på målene dine, men jeg pleier i alle fall å tune fort ut med en gang folk begynner å snakke om hvor effektivt det de trener er. Greit, meld deg på en turnering du. Bank eller bli banket. Jeg trener ikke for å bli god til å slåss. Og ikke vil jeg slåss mot deg heller.

(postene fra kampsportforum var ren fiksjon, tatt fra mitt hode for å illustrere et poeng. all likhet til ekte fora beklages ikke, men latterliggjøres. føler du deg truffet, bør du gå hjem og tenke over livet ditt)

6 kommentarer:

k-newt sa...

Jeg kan jo presisere/forklare en liten ting til:
Til forskjell fra andre kampsporter er ikke aikido en kampsport. Teknisk sett er begrepet kampkunst bedre, da vi ikke har konkurranser, og er ergo ikke en sport. Det kan virke pedantisk og arrogant kanskje, å kalle seg kampkunst, men det er egentlig en 'oversettelse' av begrepet martial art. Dette er et veldig vidt begrep, og heller ikke norsk, så det er unaturlig å bruke dette. Martial betyr at det handler om kroppen, og art er selvfølgelig kunst, så sammen dekker martial art alle kunster som utføres med kroppen, ikke bare kampsporter/kunster.

Anonym sa...

Klart du skal gjøre teknikkene, Knut!

k-newt sa...

Ja, da har vi én stemme for.. :)

Anonym sa...

Selvsagt må det være deg som utfører teknikkene!

Undertegnede kan kanskje stille opp som uke hvis du ikke får noen andre- men ikke nageteknikker (mine ukemi på nett- grøss!)... Blir vel stiligere uansett med en hakama-person.

Til dere andre: les og lær! K-newt sensei er ganske god altså.

Anonym sa...

JA!!! Video med Knut!!

Anonym sa...

Aikido er japansk, og betyr "kunsten å slå mennesker med planeter".

Eller: Ordet aikido er satt sammen av
*'ai' - forening, harmoni
*'ki' - kraft, energi
*'do' - vei

I stedet for å stoppe angrep ved å sette hardt mot hardt (blokke, slå motstanderen tilbake, tvinge ham i bakken, &c), vil en aikidoka ta imot energien i angrepet og "harmonisere" med den, f.eks. ved å styre angrepet vekk slik at angriper mister balansen.

Eller: Aikido er selvforsvar for folk som har forstått at det er større fare for å bli skadet av glattis, biler eller trapper, enn av testosteronrusa skinheads.

Noen andre forsøk?